icon

WMF-Schaerer

Heeft uw machine een waterfilter en zijn er problemen met de watertoevoer of vraagt hij om schoon water of geen koolzuurhoudend water dan is waarschijnlijk het filter verzadigd.

Een waterfilter in de watertank zorgt er inderdaad voor dat er minder kalkafzetting in het systeem komt. Maar dit filter moet op tijd vervangen worden. Bij smart filtersystemen krijgt u op tijd een seintje. In de overige gevallen moet u het filter vervangen ruim voor de maximale doorlooptijd. U krijgt anders toch kalk in het systeem of de pomp kan soms niet voldoende water aanzuigen. Ik adviseer u dan ook om toch af en toe uw machine te ontkalken, het voorkomt storingen door het (verstopte) filter, u spoelt de machine even lekker goed door en u weet zeker dat er geen kalkafzetting meer in de machine zit. In zacht water gebieden zou ik geen filter plaatsen maar bij de instellingen in uw machine de hardheid instellen en ontkalken als de machine dit aangeeft.

Verwijder het filter en spoel de machine, is het probleem dan opgelost moet er een nieuw filter in of u stelt de machine in op de waterhardheid in uw gebied en gebruikt geen filter maar ontkalkt de machine wanneer dat nodig is.

Loopt de koffie langzaam door kan de pomp slecht zijn maar soms is ook het metaalfilter in de zetgroep vervuilt, deze kan vaak dmv een schroef verwijderd worden en kunt u die reinigen. Als u de zeef tegen het licht houdt moet u allemaal kleine gaatjes zien.

Sommige machine’s (Jura) werken niet als de omgevingstemperatuur onder de 12 graden is.

Voor Schaerer en WMF heb ik speciale software om de service interval te resetten en de machine uit te lezen.

Reinigingsmiddelen en onderdelen of toebehoren zijn te bestellen via de webshop. Staat uw product of onderdeel er niet bij? Neem dan gerust even contact met mij op.